Menu Zavrieť

Bicykle

bicykel

Obsah článku

Krásne prechádzky prírodou, alebo cesty po meste do práce na bicykli boli vždy veľmi obľúbené a s nástupom doby, kedy sa celá krajina snaží šetriť prírodu, sa s bicyklami stretávame ešte o to častejšie. Či už patríte medzi nadšených športovcov, rekreačných jazdcov po prírode a pamiatkach, alebo hľadáte jednoduchý, lacný a ebicykelgický spôsob dopravy do práce, určite sa budete musieť potýkať s výberom toho pravého bicykla pre vás.

Dnes už nie je tak ľahké vybrať si bicykel, pretože sa trh každou minútou rozširuje nielen o nové modely, ale dokonca vznikajú aj nové druhy bicyklov, ktoré sa od seba často výrazne líšia a majú často úplne iný účel využitia. Výber toho správneho bicykla teda môže byť aj zložitejšie ako výber napríklad autá.

Aby sme vám tento zložitý a dosť náročný výber uľahčili, vytvorili sme pre vás tento článok, kde si predstavíme základné otázky, podľa ktorých si bicykel vybrať. Ukážeme si samotné základné druhy, ktoré možno na trhu nájsť, ďalej si predstavíme a podrobne popíšeme všetky parametre, ktoré možno na bicykloch nájsť a ukážeme si, aké príslušenstvo je možné ku bicyklu dostať, prípadne zakúpiť. Ako posledný dôležitou kapitolou je ako vždy samotná cena bicyklov. Ceny si ako vždy rozdelíme do troch cenových kategórií a predstavíme si, čo od aké možno očakávať.

Bicykle: Porovnanie 10 najlepších bicyklov podľa hodnotenia, testov a recenzií zákazníkov

V tomto porovnaní sme pre vás vybrali 10 najlepších bicyklov. Ako smetieto bicykle vyberali? Vybrali sme ich podľa hodnotenia a dostupných recenzií používateľov a zákazníkov. Táto bicykle sme následne zoradili do prehľadnej tabuľky. Tieto produkty si môžete následne zoradiť podľa vašich preferencií. Ak vás napríklad zaujíma nízka cena, môžete si zoradiť bicykle podľa orientačné ceny s DPH a vybrať si tak najlacnejší a zároveň najlepší bicykel.

NázovVzhľadTyp bicyklaPohlavieOrientačná cena (s DPH)Dostupnosť
Retro Goetze Eco 2020Bicykel Retro Goetze Eco 2020Mestský bicykelDámske165,99Zobraziť v obchodoch
Capriolo Passion dámské 2019Bicykel Capriolo Passion dámské 2019Horský bicykelDámske249,99Zobraziť v obchodoch
Capriolo Oxygen 2020Bicykel Capriolo Oxygen 2020Horský bicykelPánske299,9Zobraziť v obchodoch
Scott Scale 970 2021Bicykel Scott Scale 970 2021Horský bicykelPánske1049Zobraziť v obchodoch
Scott Aspect 960 2021Bicykel Scott Aspect 960 2021Horský bicykelPánske549Zobraziť v obchodoch
Norco Fluid FS 3 2020Bicykel Norco Fluid FS 3 2020Horský bicykelUnisex1439Zobraziť v obchodoch
Kellys Vanity 20 2020Bicykel Kellys Vanity 20 2020Horský bicykelDámske419Zobraziť v obchodoch
Scott Aspect 950 2021Bicykel Scott Aspect 950 2021Horský bicykelPánske599Zobraziť v obchodoch
Ghost Lanao Base 2021Bicykel Ghost Lanao Base 2021Horský bicykelDámske549Zobraziť v obchodoch
Scott Contessa Active 50 2021Bicykel Scott Contessa Active 50 2021Horský bicykelDámske499Zobraziť v obchodoch
Po kliknutí na odkaz „Zobraziť v obchodoch“ budete presmerovaný na portál Heureka. Na ňom si môžeteporovnať ceny jednotlivých obchodov aprečítať si recenzie a hodnotenia bicyklov od ich užívateľov.

Ako vybrať ten správny bicykel pre vás?

Než si bicykel začnete vyberať, je dobré si odpovedať na pár základných otázok, ktoré by vám výber mohli veľmi uľahčiť, a dokonca vás nasmerujú do tej správnej kategórie a typov bicyklov, takže sa vám výber rapídne zúži.

Kde budete jazdiť najčastejšie (mesto, terén, spevnené cesty, kombinácia, výlety s deťmi či adrenalínové zjazdy)?

Dopravný prostriedok (do práce, po meste, krátke výlety)

Ak hľadáte bicykel, ktorá vám má slúžiť ako dopravný prostriedok, je dobré voliť bicykle s rovnejším posedom. Bicykle určené k doprave po meste majú niekedy aj priestor pre tašku a ďalšie vychytávky, ktoré by ste u tých športových len ťažko našli. Pre kombináciu s MHD či autom je výborná ľahká skladačka.

  • Mestský bicykel (urban bike)
  • Mestský elektrobicykel
  • Skladačka (elektroskládačka)
  • Retro bicykel

Bicykel do terénu (zjazdy, les, kamene)

Či už plánujete vychádzky s rodinou po prírode, alebo hodláte zjazdiť hornatý a nerovný povrch, určite sa Vám bude hodiť jedno z tých pevnejšie bicyklov. Preto radšej voľte medzi týmito druhmi:

  • Horský bicykel
  • Horský elektrobicykel
  • Celoodpružený bicykel
  • Zjazdový špeciál
  • Fat bike

Bicykel na spevnené cesty (cesty a ľahký terén, lesné a poľné cesty, cyklotrasy)

Krosový bicykel či trekingový bicykel kombinuje výhody horského a cestného bicykla. Ak túžite po rýchlej jazde po spevnených cestách a občas si radi užijete aj jazdu ľahkým terénom, je krosový bicykel ideálnou voľbou. Hodí sa aj ako univerzálny bicykel nielen pre začiatočníkov. Fenoménom posledných rokov je Gravel Bike. bicykel, ktoré vás chytí a nepustí. Konštrukcia vychádza z cestných bicyklov, je ale osadené širšími plášťami s jemným vzorom.

  • Krosový či trekingové
  • Gravel bike

Bicykel na ceste

Cestné bicykle majú ľahké rámy a úzke hladké plášte, ktoré zaisťujú maximálnu rýchlosť pri čo najnižšom možnom vydanom úsilie. Majú dlhšiu geometriu rámu a zahnutá riadidlá sú nízko umiestnené. Vďaka tomu jazdec zaujíma pozíciu s veľmi malým aerodynamickým odporom. Úplne špecifické použitia majú bicykle na časovku či triatlon.

  • Cestný bicykel
  • Časovkársky špeciál
  • Triatlonove bicykle

Bicykel na cestovanie s taškami

Expedičné bicykle majú spravidla spoľahlivý oceľový rám, ktorý poskytuje pevnú oporu, je trvanlivý a kvalitné, pohlcuje vibrácie a je ľahko opraviteľný. Býva zeslabovaný, dosiahneme teda nízkej hmotnosti, ktorá je pri cestovaní „na ťažko“ dôležitá.

  • Expedičná bicykel
  • Gravel bike

Ako často budete bicykel používať, koľko kilometrov ročne najazdíte (každý deň do práce, víkendové výlety alebo len tak do kaviarne)?

Filtrom v rámci zvolenej kategórie potom môže byť otázka, ako často plánujete jazdiť. Čím viac času budete v sedle tráviť, tým dôležitejšie pre vás bude komfort. Podľa toho siahnite po modeloch nižšej, strednej alebo vyššej triedy.

Koľko meriate centimetrov?

Vaša veľkosť vás tiež môže výrazne obmedzovať. Tým sa nemyslí ani tak váha, ako skôr výška, pretože ak patríte medzi potenciálne hráča basketbalu, skladačku do mesta si len ťažko zaobstaráte. U výberu je vaša výška a váha veľmi dôležitý parameter a venovali sme tomu nižšie v článku samostatnú kapitolku.

Koľko chcete do nového bicykla investovať?

Aj cena pre vás bude určite dôležitá. U výberu bicykla však nie je múdre príliš šetriť, pretože tu dávate napospas svoju bezpečnosť a tým i zdravie – takže bacha! Každopádne aj o cenách sa budeme podrobne baviť a to v úplne poslednej kapitole tohto článku.

Máte nejaké špeciálne požiadavky alebo obmedzenia (farba, značka, zdravotné obmedzenia …)?

Pokiaľ máte nejaké svoje kritériá – napríklad na dizajn, alebo štýl, určite si ich nenechávajte pre seba. Na trhu je nepreberné množstvo druhov a dizajnov, takže pri správnom a trpezlivom hľadanie aj iste každý nájde to svoje.

Typy bicyklov

Horské bicykle

Horský bicykel je u nás najrozšírenejším používaným bicyklom a jazdí na ňom rekreačné cyklisti o profi pretekári.

Horské bicykle sú určené do náročnejších terénov a aj medzi typmi horských bicyklov je potrebné robiť rozdiely.

Máme horské bicykle neodpružená, horské bicykle s prednou odpruženou vidlicou a celoodpružený horské bicykle. Výrobcovia sa radi predháňajú v systémoch pruženia. Pre správny výber je dobré daný systém podrobnejšie konzultovať s technikom. Medzi jednotlivými systémy môžu byť veľmi markantný rozdiely v charakteristike zachytenie nerovností jazdy a skokov. Tlmiče a vidlice bývajú väčšinou u všetkých rovnaké a sú dodávané špecializovanými výrobcami (FOX racing shox, RockShox i.)

Podľa konštrukcie a zdvihu odpruženie delíme horské bicykle ďalej na:

  • cross country (zdvih odpruženie cca 80-120mm)
  • trail / allmountain (zdvih odpruženie cca 100-140mm)
  • enduro (zdvih odpruženie cca 140-160mm)
  • freeride (zdvih odpruženie cca 150-250mm)
  • downhill (zdvih odpruženie cca 190-250mm)
  • dirt-jump / street (zdvih odpruženie cca 0-100mm)
  • trial (horské bicykle bez odpruženia)

Horské bicykle majú 26 „alebo novej tiež 29“ (merané v palcoch) ráfiky a širšie plášte a často sú vybavované odpružením. Na väčšine horských bicyklov dnes už nájdeme minimálne prednú odpruženú vidlicu. Zadné potom mávajú bicykle určené pre dlhú a technicky náročnú trasu. Odpružená vidlica však nie je jednoznačným rozlíšením, na trhu nájdeme aj vysoko kvalitné horské, neodpružené vidlice napríklad od výrobcov Ritchey či Syncros.

Riadidlá sú úplne rovná alebo mierne zdvihnutá, tzv. „Lastovičky“. Cena horského bicykla sa rôzni podľa vybavenia a použitých materiálov. Všeobecne možno povedať, že pretekári by sa nemali pozerať po bicykloch pod 40 tisíc.

Prevody u horských bicyklov dnes máme väčšinou vo variantoch 3×7, 3×8 a 3×9. Najnovšie trendy smerujú k prevodom 3×10 a 2×10. Na horskom bicykli môžeme nájsť klasické ráfikové brzdy, mechanické kotúčové alebo hydraulické kotúčové brzdy.

Všeobecne platí, že ak existuje riziko, že v drsnejším teréne vyosíte ráfik a urobíte Osmica, voľte radšej kotúčové brzdy. Vykrivenia ráfika potom síce bude nepríjemné, však kotúčové brzdy budú stále brzdiť.

Trekingové bicykle (krosové bicykle)

Netrúfate si na náročné terény, ale ani cesty vás z nejakého dôvodu nelákajú? Čo sa porozhliadnuť po trekingových bicykloch (tiež trekových bicykloch) a krosových bicykloch (tiež crossových bicykloch)?

Tieto pojmy bývajú často zamieňané, napriek tomu ale definícia hovorí jasne:

Trekové (trekingové) bicykel je druh bicykla, ktorý je určený k dlhšej jazde po ceste alebo nenáročným terénom. bicykle 28 „- vďaka tomu sa ľahšie vedie, drží stopu a kladie nízky valivý odpor. Býva vybavené cyklistickými taškami na nosičoch, blatníky, svetlami.

Krosový bicykel v sebe kombinuje ľahkosť cestných bicyklov a pevnosť horských bicyklov, ale vďaka absencii vybavenia je určené skôr do ľahších terénov ako na ceste. Krosové bicykle bola dlhú dobu výrobcovia rámov a komponentov trochu zanedbávaná z hľadiska kvality. Malo ísť pôvodne o hybridy určené pre najširšiu verejnosť a viacmenej o nízkorozpočtová bicykla. Avšak, najmä v posledných dvoch rokoch, volí cyklisti práve krosové bicykle pred horskými. Trendy minulých rokov boli totiž jednoznačne v znamení horských bicyklov, ktorá potom v podstate neplnila svoj účel, veľké percento cyklistov s nimi do terénu nikdy nevyšlo. Často bola voľba ovplyvnená ponukou, pri absencii kvalitnejších krosových bicyklov zákazník radšej siahol pre lepšie vybavenom horskom bicykli.

Cestné bicykle

Cestné bicykle sú určené k rýchlej jazde na kvalitnom povrchu, ako je asfalt či betón. Majú maximálne odľahčené rámy z ľahkých materiálov (spravidla dural, často i uhlíkové vlákna) a úzke plášte bicyklov pre dosiahnutie čo najvyššej rýchlosti pri čo najmenšej vynaložené energiu. Plášte môžu byť s dušou alebo bez nej. Riadidlá majú cestné bicykle posadená nízko, aby mal sklonený jazdec čo najnižší odpor vzduchu, tradičný tvar riadidiel sú tzv. Barany. bicykle tohto typu sa nehodí do terénu.

Mestské bicykle

Mestské bicykle sú prispôsobené pohybe po mestských cestách a chodníkoch. Počítajú s tým, že na nich pôjde človek v civilnom necyklistickom oblečení. Posed býva veľmi vzpriamený a pohodlný. bicykle sú často osadené nosiči, či blatníky, alebo sa dá toto príslušenstvo ľahko doplniť. Obľúbené sú v tejto kategórii (nielen u žien) tzv. Sukňové rámy, ktoré vám umožní jednoduché nasadnutie a zosadnutie z bicykla vďaka absencii hornej rámovej trubky.

Skladacie bicykle

Skladacie bicykle (tiež skladačky) sú vlastne tiež mestské bicykle, ktorá sa dá pomocou niekoľkých rýchloupínačov zložiť do kompaktných rozmerov. Môžete ich tak ľahko prevážať v hromadnej doprave alebo si ich napríklad vziať so sebou do obchodu. Nevýhodu predstavuje celkovo nízky rám a malé ráfiky. Skladacie bicykle sú tak vhodné len pre krátke presuny po meste.

Gravel bicykle

Gravel je ďalší hybridný kategórií bicyklov. Gravely vznikli celkom nedávno skrížením cestných a horských bicyklov. Sú rýchle na ceste, ale okrem hladkého asfaltu je im dobre aj na poľných cestách a v ľahšom teréne. Rám sa väčšinou dosť podobá silničkám, ale posed nie je tak športové. Typické sú širšie cestné plášte a kotúčové brzdy, ktoré sú na čistokrvných cestičkách stále skôr vzácnosťou.

BMX bicykle

Bicykle určené pre využitie buď na uzavretých okruhoch alebo spevnených uzavretých priestoroch určených pre tento druh bicykla. V žiadnom prípade nie je vhodné využívať tieto bicykle k jazde na dlhšie vzdialenosti.

Detské bicykle

Detské bicykle sú ľahké, veľmi dobre ovládateľná a vďaka odolnej konštrukcii ustojí aj početné pády. Vyrába sa v mnohých farebných prevedeniach či detských motívoch. Pri výbere bicykle pre deti sa zamerajte na jeho veľkosť. Deti rýchlo rastú, preto voľte prvý bicykel radšej o niečo väčšie, aby dieťaťu dlhšie vydržalo. Detské bicykle sa vyrába pre deti vo veku zhruba od 2 do 14 rokov.

Veľkosť detských bicyklov

Detské bicykle majú najčastejšie priemer 12-26 „. Veľkosť bicykle sa určuje podľa výšky postavy alebo výšky rozkroku meraného po vnútornej strane stehna.

Veľkosť rámu bicykla

Veľkosť rámu bicykla je v prípade detských bicyklov ideálne do úrovne pása. Najlepšie je potom vybrať také bicykel, ktoré je čo najvyššia, ale zároveň vhodné pre výšku vášho dieťaťa. Predídete tak tomu, aby z bicykla hneď vyrástlo.

Materiál rámu

Materiál, z ktorého je rám vyrobený, má zásadný vplyv na vlastnosti bicykle, a tak je výber dôležitý.

  • Oceľový rámje pevný a lacný. Jeho nevýhodou je vysoká hmotnosť a podliehanie korózii.
  • Duralový rámje síce drahší ako oceľový, ale je ľahšia a rovnako pevný.

Brzdy

Brzdy sú samozrejme veľmi dôležité, obzvlášť potom u detských bicyklov. Naraziť môžete na dva typy bŕzd.

  • V-brake („véčkovej“ brzdy) brzdí trením gumové plôšky o ráfik bicykla. Sú bežnejšie variantom vďaka svojej nízkej cene a nenáročnosti na údržbu. Nebezpečnú nevýhodou je ale fakt, že pri kontakte s vodou účinnosť bŕzd klesá.
  • Kotúčové brzdynie sú tak časté, ale sú bezpečnejšie. Zabrzdí bez ohľadu na vonkajšie vplyvy. Nevýhodou je väčšia náročnosť na údržbu.

El. bicykle

Vďaka zabudovanej batérii a motora vám umožní prejsť väčšie kopca či vzdialenosti bez úmorného tréningu. Elektrobicykel maže rozdiely medzi trénovanosť jazdcov a manžel, manželka, priateľ či priateľka s vami bude môcť držať krok pri vašom tréningu či prechádzke. Dochádzanie za prácou bude oveľa jednoduchšie ako čakania v aute na upchatých komunikáciách a s asistenciou elektromotora neprídete do práce spotení. Seniorom umožní elektrobicykel doslova omladnúť.

Parametre pre výber bicykla

Koliesa

U bicyklov pre dospelých sa stretneme s priemerom bicyklov od 26 „až 29“.

26 palcov

Taký priemer sa postará o zábavu, bicykel samotný je totiž obratnejší. Bohužiaľ v teréne to taká zábava nie je, pretože bicykel má malú kontaktnú plochu.

27 palcov

Priemer 27 palcov stále zaručuje nízku váhu, napriek tomu už je stabilnejšie ako kolieso s menším priemerom. Mínus predstavuje jediný bod – tento priemer je trochu nedostatkovým tovarom.

28 palcov

Nielen stabilita, ale aj komfortný pocit z jazdy je doménou tohto priemeru. Avšak toto pohodlie je vykúpené vyššou váhou bicykla.

29 palcov

Títo obri sa postarajú o perfektné priestupnosť terénom a rýchlosť. Avšak sa horšie ovláda v nízkych rýchlostiach a je naozaj ťažké.

Druhy značenie veľkosti bicyklov

Metrické označenie

Prvé označenie, ktoré na plášti nájdete je vyjadrené napr. Nasledovne: 37 – 622. Toto číslo v milimetroch vyjadruje vonkajšiu šírku nafúknutého plášťa a vnútorný priemer od pätky k pätke.

Konkrétne 622 mm pasuje na bicykle, ktoré majú priemer 28-29 „. Čím menšie je označenie v milimetroch, tým je menší priemer bicykla.

Označenie v palcoch

Druhé číslo je „palcové“ značenie. Napr. označenie 28 „X 1 5/8 X 1 3/8“ znamená, že vonkajší priemer nafúknutého plášťa je 28 palcov X vonkajšia šírka nafúknutého plášťa je 1 a 5/8 palca X výška plášťa od päty ráfika po korunu behúňa je 1 a 3/8 palca.

Toto označovanie nie je tak presné ako to prvé a môže byť nepresné, stále je však hojne využívané hlavne pri horských bicyklov.

Francúzske označovanie

Pokiaľ na plášti nájdete číslo napr. 700 x 35C, znamená to, že vonkajší priemer nafúknutého plášťa je 700 mm a vonkajšia šírka nafúknutého plášťa je zase 35 mm.

Materiál

Podľa toho koľko máte na nákup nového bicykla odložené si môžete vybrať z niekoľkých materiálov. Kedysi sa používala hlavne oceľ. Dnes už je stavebným materiálom skôr pre tie najlacnejšie bicykla. Výhodou oceľových rámov je ich pružnosť, nevýhodou vyššia hmotnosť. V obchodoch nájdete aj rámy označené ako Columbus alebo Cr-Mo. Jedná sa o zušľachtenou oceľ s prísadou chrómu a molybdénu. Táto zliatina umožňuje použiť tenšie steny trubiek a rám je potom ľahší. So vzrastajúcou kvalitou oceľových zliatin, ale rastie aj finálna cena bicykle.

Väčšina dnes predávaných bicyklov má rámy z hliníka. Hliníkové rámy spoznáte podľa označenia ALU a ich výhodou je slušná hmotnosť, veľmi dobrá tuhosť a priaznivá cena. Nevýhodou je potom nízka pružnosť rámu.

Druhým v dnešnej dobe najpoužívanejším materiálom pre výrobu rámov je karbón. Pokročilá technológia výroby umožňuje stavať extrémne pevné a ultraľahké rámy. Oproti hliníkovému rámu je váhová úspora u karbónu 30-50%.

Sedlo a posed

Správny posed na bicykli

Správny posed a nastavenie je jedným z veľmi dôležitých parametrov ako si jazdu na bicykli čo najviac užiť a pritom si napríklad neničiť chrbát. Správny posed vám pomôže podávať tiež podstatne lepšie výkony na bicykli.

Sedlo vodorovne

Nastavenie sedadla má byť vodorovne. Ak budete mať napríklad sedlo nastavené špičkou dole, potom budú trpieť ruky, chrbát i brušné svaly. Niektorí pretekári síce sedlo montujú nepatrne špičkou dole, ale to je naozaj špecifikum pretekárov, ktorí na bicykli trávia väčšinu svojho času a je dosť závislé od typu sedla.

Ako vysoko sedlo?

Nastavenie výšky sedla sa riadi týmto spôsobom. Sadnete si na bicykel a jednu z kľučiek na prevodníka dáte do polohy nadol. Na pedál položíte nohu. Noha pod kolenom pri správnom nastavení nesmie byť ani natiahnutá, ani veľmi skrčená. Ak ste príliš vysoký jazdec, potom je vhodné napríklad 29″ bicykel a alebo vytiahnuť sedlovku z rámu tak, aby bol posed nastavený správne. Potom je potrebné ale strážiť značku na sedlovke, ktorá ukazuje maximálne možné vysunutie sedlovky tak, aby nedošlo k poškodeniu rámu.

Pedále

Správna poloha nohy na pedále je taká, že musí byť rovnobežne s kľukou. Ak tomu tak nebude, potom budete treba šliapať kolenami od seba. Kĺb palca na chodidle má byť nad osou pedálu.

Riadidlá

Polohu riadidiel nastavíme tak, že po nasadnutí na bicykel položíme ruky na riadidlá a natiahneme prsty rovnobežne s rukou. Nastavenie brzdových pák by malo byť tak, že sa budú dotýkať spodnej časti prstov.

Správna poloha výšky riadidiel k sedlu je veľa o individuálnom nastavení a možno je dobre nastaviť po niekoľkých výjazdoch tak, aby sa nám na bicykli pohodlne išlo. Ak budeme chcieť športové nastavenie, potom budú riadidlá ktorej, ak budeme chcieť jazdu komfortné a turistickú, potom riadidlá môžu byť trochu vyššie.

Rám

Rám dáva bicyklu charakter. Aký je rám, tak rýchle je bicykel, hovorí sa s nadsádzkou. Ale spoznať dobrý rám je veda. Rada odborníka je opäť nad zlato. Záleží nielen na geometriu, ale aj od materiálu. Dnes sú v móde uhlíkové kompozity (ďalej karbón).

Má nesporné výhody, ktoré ocenia skôr pretekári a veľmi pokročilí jazdci. Je ľahší, dobre pruží, udržuje dostatočnú pevnosť a materiál má takmer nulovú únavovú krivku. Naša rada znie: Kto na to má, nech „jazdí karbón“, ale nech si najskôr zistí podrobnosti u znalcov. Aj karbón sa dá ošulit. Dobrý hliník je rozumnou šetriace variantom. Väčšina cyklistov si s ním užije skoro rovnakú srandu.

Pánske vs. dámske rámy

Drvivá väčšina horských bicyklov, cestných bicyklov a gravel bikov má unisex rámy. Každá značka ale ponúka pár špecificky dámskych horských bicyklov so zníženou hornou rúrkou. O niečo častejšie sa s rozdelením na dámske a pánske rámy stretnete u krosových a trekingových bicykloch. U mestských bicyklov býva rozdelenie podľa pohlavia štandardom.

Vidlica

Odpružená predná vidlica je už štandardnou výbavou horského bicykla. Existuje však široké spektrum vidlíc rôznych konštrukcií. Vhodná kombinácia rámu a vidlice práve pre váš štýl a úroveň jazdenia by mala byť jedným z najdôležitejších bodov rozhodovania. Práve kvalita vidlica môže dlhodobo určovať kvalitu a tým hranice vášho stroja. Na rozdiel od komponentov ako radenie, menič a podobne, je prípadná výmena vidlica nákladnou operácií.

Preto by jej pri výbere bicykla mal kupujúci venovať patričnú pozornosť. Je lepšie voliť bicykel s kvalitnejšie vidlicou aj za cenu kompromisu na ostatných komponentoch, než kombináciu horšie vidlice a drahšieho osadenie. Dobrý predajca by mal byť schopný poradiť s výberom konštrukčného riešenia, kvalitatívnej úrovne či konkrétnej značky a modelu. Predstaviť ich prednosti alebo nevýhody.

Prevody

Počet prevodov

Na ideálnym počtu prevodov sa nezhodnú ani tí najväčší odborníci. Všeobecne by sa ale dalo povedať, že čím viac prevodov bicykel má, tým lepšie. Aj keď táto poučka neplatí vždy a úplne striktne. Viac rýchlosťou vám každopádne umožní lepšie si prispôsobiť náročnosť a štýl jazdy.

Počet prevodov sa často líši podľa rozdielnych typov bicyklov. Najčastejšie narazíte na nasledujúci počet rýchlostí:

  • Horské bicykle a krosové bicykle– 24 až 30 prevodov
  • Cestné bicykle– 18 až 30 prevodov
  • Zjazdové bicykle– 9 až 27 prevodov.

Brzdy bicykla

Brzda je neoddeliteľnou, a hlavne veľmi dôležitou súčasťou bicykla. Ide vo svojej podstate o bezpečnostný prvok, vďaka ktorému ste schopní zabrzdiť a zastaviť na mieste. Aj v tejto sfére máte na výber z dvoch najčastejších mechanizmov, ktorých kvalita úmerne súvisí s cenou.

  • Brzdy čeľusťové
  • Brzdy kotúčové

Odpruženie bicykla

Bicykel bez odpruženia

Odpruženie nenájdeme u mestských a cestných bicyklov, u ktorých tým pádom neubúda síl pri zábere. Na druhú stranu sa prenášajú všetky vibrácie, ktoré vás na nerovnom teréne môžu stretnúť.

Bicykel s odpruženou prednou vidlicou

S týmto typom odpruženia sa stretneme najčastejšie u trekingových a krosových bicyklov. Odpružená predná vidlica sa postará o komfortnú jazdu, ktorá toľko nezaťažuje ruky pri jazde v teréne.

Celoodpružené bicykle

Celoodpružené bicykle sa postarajú o najvyšší jazdný komfortu t pri prekonávaní náročného terénu. Nevýhodou je prevažne vysoká váha takých bicyklov, náročný servis aj vyššia nákupná cena.

Bicykel a jeho príslušenstvo

Čo by nikdy nemalo chýbať

  • Dve na sebe nezávislé brzdy sa stupňujúcim sa ovládaním brzdného účinku.
  • Zaslepenie koncov rúrok riadidiel.
  • Zakončenie alebo vhodný tvar ovládacích páčok bŕzd a meničov prevodov, voľných koncov riadidiel, krídlové matice, rýchloupínačov, držiakov a koncov blatníkov.
  • Uzavretosť matíc nábojov bicyklov, ak nejde o krídlové, rýchloupínacie alebo riešenie v kombinácii s krytkou náboja
  • Zadné odrazové červenej farby o požadovaných rozmeroch, na správnom mieste av správnom uhle voči vozovke, ktorá môže byť kombinovaná so zadným červeným svetlom.
  • Predné odrazku bielej farby o požadovaných rozmeroch, na správnom mieste av správnom uhle voči vozovke, ktorá môže byť kombinovaná alebo nahradená odrazovým materiálom podobných vlastností.
  • Odrazovým sklom oranžovej farby na oboch stranách pedálov.
  • Aspoň raz bočným odrazovým sklom oranžovej farby na lúčoch predného, ​​zadného alebo oboch bicyklov.
  • Za zníženej viditeľnosti je povinnosťou cyklistu vybaviť sa predným bielym svetlometom, ktorý osvetľuje vozovku najďalej 20 metrov od svetlometu.
  • Za zníženej viditeľnosti je tiež nutné mať na bicykli zadné červenú svietidlo.
  • Obe svetlá ak používajú batérie alebo iný zdroj energie, musí byť vybavené zdrojom elektriny, ktorý je schopný zabezpečiť minimálne 1,5 hodiny svietenia.

Ďalšie voľné príslušenstvo

Helma a okuliare

Nevyhnutným doplnkom ku bicyklu je pre každého cyklistu ochranná prilba. Helmy sú základom bezpečnej jazdy a pre deti do 18 rokov sú zákonom povinne nariadené. Hodiť sa však budú aj cyklistické okuliare.

Správne oblečenie

K základnému vybaveniu patrí dres či cyklistické nohavice. Pri každej dlhšej jazde oceníte komfort, ktorý poskytujú. V nohaviciach býva všitá špeciálna vložka zo zvláštneho materiálu, takže vaše sedacie partie budú ušetrené nepríjemných otlakov.

Príručná batožina

Praktické sú pre jazdu na bicykli špeciálne príručnú batožinu, ako napríklad cyklistické batohy, ľadvinky alebo brašne, ktoré sa upevňujú priamo na bicykel – buď na špeciálny nosič, alebo pod sedlo či na rám.

Ak jazdíte radi podľa mobilnej navigácie, mohlo by sa vám hodiť cyklopouzdro na telefón pripevniteľné na riadidlá. Veľkej obľube sa tešia v poslednej dobe tiež košíky na bicykle, výborne sa hodí na retro bicykle, existujú ale aj vo športovejších prevedeniach.

Sada náradia

Opravnú sadu s cyklonářadím ocení každý cyklista na cestách. Z hľadiska bezpečnosti sú dôležité svetla na bicykel, vhodné sú aj reflexné pásky a nálepky.

Ďalšie doplnky

Na bicykel by sa vám mohol hodiť aj bezpečnostný zámok, stojan či zvonček.

Servis bicyklov

Odporúčame bicykel minimálne jedenkrát za sezónu nechať skontrolovať, prípadne nastaviť v špecializovanom servise. Pri častom používaní bicykla aj viackrát za sezónu. Nečakajte až sa na vašom stroji niečo pokazí a dajte bicykel včas skontrolovať. Predchádzate tým budúcim problémom a náročným opravám.

Je váha bicykla dôležitá? Pre veľa ľudí je tento údaj dôležitý, ale nesmiete zabúdať, že neexistuje jednotný systém, ako sa majú bicykle vážiť. Preto niektoré značky zváži bicykel v najmenšom možnom ráme, nenalakovaná, bez pedálov apod. Tento údaj je potom značne zavádzajúce

Ceny bicyklov

Ako už býva zvykom, vždy si na úplnom konci urobíme rozradenie do troch cenových kategórií a predstavíme si, čo od aké možno očakávať.

Ceny bicyklov do 800 € s DPH

V najnižšej cenovej kategórii budete celkom široký výber, a to najmä z trekingových a horských bicyklov. Ostatné druhy – ako napríklad mestské bicykle tu príliš nemá zmysel hľadať. Najväčšie zastúpenie majú modely s pevnou a prednou odpruženou vidlicou. Počet prevodov obicykel 21 až 24, hmotnosť medzi 14 až 15 kg a v niektorých prípadoch aj kotúčové brzdy.

Aj cez to, že sa jedná o najlacnejší modely, budú určite nenáročných používateľom stačiť a budú im slúžiť pri správnej údržbe aj dlhé roky.

Ceny bicyklov od 800 € do 2 300 € s DPH

Túto cenovú kategóriu možno považovať za tú s najrozšírenejším sortimentom. Nájdete tu zastúpenie väčšiny druhov bicyklov i designov. Bicykel v tejto hodnote je už zárukou, že sa jazdenie môžete oddávať naozaj vo veľkej miere a vždy pod sebou budete mať komfortné dopravný prostriedok. Takmer každý model za túto cenu má odpruženú prednú vidlicu a kotúčové brzdy. S hmotnosťou bicykla sa dostanete pod hranicu 13 kg a aj počet prevodov sa bude blížiť hodnote 27. Svoje pevné zastúpenie tu majú aj najrôznejšie modely bicyklov cestných, nielen tých horských a krosových.

Ceny bicyklov nad 2 300 € s DPH

Táto cenová kategória je už pre skutočných nadšencov a milovníkov jazdy na bicykli. S nárastom cien totiž nedostanete len lepšiu výbavu v podobe prevodov či bŕzd, ale hlavne vo kvalite jednotlivých komponentov a v pozvoľnom znižovaní ich hmotnosti. Najväčšie zastúpenie tu majú bicykle horská a cestné. V prípade tých terénnych jasne víťazí celoodpružený mechanizmy, váha pod 12 kg a použitia väčších priemerov bicyklov – najobľúbenejší sú 27,5 „a 29“.

Bicykle: Bicykel a pár slov na záver

V tomto článku ste sa dozvedeli o tom, ako si vybrať nový bicykel. Povedali sme si o dôležitých parametroch, ktoré je dobré poznať pre výber tohto druhu tovaru. Dúfame, že sme vám s touto úlohou výbere nového bicykla pomohli a vy si teraz vyberiete kvalitný bicykel, ktoré bude presne podľa vašich predstáv a vydrží vám dlho a odvezie vás všade tam, kam budete potrebovať.

Teraz už vám k nákupu stačí len pár krokov. Stačí si iba váš vysnívaný produkt v podobe nového bicykla zakúpiť v niektorom z online obchodov a naplniť v ňom virtuálny nákupný nákupný košík.

Z tabuľky s porovnaním vyššie sa prekliknite na porovnávaciu server Heureka, kde si môžete porovnať jednotlivé bicykle a ich ceny vrátane recenzie a používateľských skúseností s konkrétnym modelom bicykla. Dozviete sa tam tiež ktoré bicykel je kde skladom a za akú sa predáva cenu v rôznych obchodoch.

5/5 - (5 votes)

Mohlo by vás zaujímať